MIĘDZYPOKOLENIOWE CENTRUM EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA
Cel projektu:
1. Wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie teoretycznych zagadnień projektu: *Bezpieczeństwo w sieci – bezpieczne korzystanie z internetu i urządzeń mobilnych przez dzieci, młodzież i seniorów; – niebezpieczeństwa związane z korzystaniem z urządzeń elektronicznych; – ochrona danych osobowych w sieci; – obsługa płatności bezgotówkowych w sieci i bezpieczeństwo transakcji; – niebezpieczeństwa związane ze zjawiskiem fake newsów; – sposoby reagowania w przypadku niebezpieczeństwa związanego z korzystaniem z urządzeń mobilnych; *Bezpieczeństwo w domu – zajęcia teoretyczne – niebezpieczeństwa związane z samotnym pozostaniem w domu dziecka i seniora; – sposoby weryfikacji osób przychodzących do lokali mieszkalnych; – sposoby reagowania na próby nadużyć; *Bezpieczeństwo publiczne z uwzględnieniem reagowania w przypadku konfliktów zbrojnych: – sposoby komunikacji ostrzegawczej w przestrzeni publicznej; – sposoby reagowania w przypadku wystąpienia zagrożenia w przestrzeni publicznej – podstawy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej – zajęcia praktyczne; – podstawy samoobrony – zajęcia praktyczne;
2. Wzrost praktycznych umiejętności w zakresie zagadnień podejmowanych w ramach zajęć praktycznych: – podstawy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej – podstawy samoobrony – bezpieczne korzystanie z internetu i urządzeń mobilnych przez dzieci, młodzież i seniorów; 3. Zbudowanie postaw wśród uczestników projektu: – proobywatelskiej; – proobronnej; – odpowiedzialności za drugiego człowieka w tym w szczególności odpowiedzialności młodego pokolenia za seniorów.
Działania na projekcie:
Projekt „Międzypokoleniowe Centrum Edukacji dla Bezpieczeństwa” zakładał edukację teoretyczną i praktyczną młodzieży szkół podstawowych, ponadpodstawowych i seniorów przy wykorzystaniu wzajemnej wymiany doświadczeń. W ramach realizacji zadania zostały przygotowane i przeprowadzone zajęcia edukacyjne dla wymienionych grup społecznych i wiekowych w zakresie następującej tematyki: 1. Bezpieczeństwo w sieci – zajęcia teoretyczne oraz praktyczne na komputerze; – bezpieczne korzystanie z internetu i urządzeń mobilnych przez dzieci, młodzież i seniorów; – niebezpieczeństwa związane z korzystaniem z urządzeń elektronicznych; – ochrona danych osobowych w sieci; – obsługa płatności bezgotówkowych w sieci i bezpieczeństwo transakcji; – niebezpieczeństwa związane ze zjawiskiem fake newsów; – sposoby reagowania w przypadku niebezpieczeństwa związanego z korzystaniem z urządzeń mobilnych; 2. Bezpieczeństwo w domu – zajęcia teoretyczne – niebezpieczeństwa związane z samotnym pozostaniem w domu dziecka i seniora; – sposoby weryfikacji osób przychodzących do lokali mieszkalnych; – sposoby reagowania na próby nadużyć; 3. Bezpieczeństwo publiczne z uwzględnieniem reagowania w przypadku konfliktów zbrojnych: – sposoby komunikacji ostrzegawczej w przestrzeni publicznej; – sposoby reagowania w przypadku wystąpienia zagrożenia w przestrzeni publicznej – podstawy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej – zajęcia praktyczne; – podstawy samoobrony – zajęcia praktyczne;
Projekt realizowany był w grupach mieszanych maksymalnie 20-osobowych i odbywać się będzie w dostosowanych do tego salach wykładowych lub ćwiczeniowych. Zagadnienia wybrane do realizacji zadnia zostały dobrane tak, aby dotyczyły wszystkich grup społecznych i wiekowych ujętych w projekcie, jak również zakłada wspólna wymianę doświadczeń dzieci i seniorów w każdym z zagadnień.
Grupa docelowa:
80 uczestników w tym 40 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu województwa lubelskiego oraz 40 seniorów.